8.5.13

Cherlek

Den här roliga och medryckande videon kikade jag på idag:

Meatloaf är ju en synnerligen fascinerande man. Man undrar: varför i hela friden döpa sig till Köttfärslimpa? Man kan också undra varför han ser så galen ut och vad det var han inte ville göra för kärleken, men alla frågor överskuggas liksom av det där namnet. Meatloaf.

Sen är det Cher. Kvinnan som för sin del tänkte "Nej, nu får det räcka med efternamn och mellannamn och skit. Jag heter Cher. Punkt".
Jag tyckte mycket om Cher när jag var liten. Visserligen har jag aldrig gillat Korv Stroganof men hon fick det ändå att låta bra med sin förvrängda röst till tonerna av äkta disco. Believe kan jag antagligen utantill. En hit nästan i klass med "I will survive".

På senare år har jag sett flera filmer där Cher dyker upp, antingen vid sidan av eller som huvudroll. Hon har växt i mina ögon. Det är dessutom ganska så blandade filmroller hon gör, ena gången komedi, andra gången tungt drama. Och väldigt mycket åttiotal - det osar liksom åttio varje gång Cher kliver in i ett rum än idag.

Följande Cher-rullar har jag sett:

 - Fäst vid dig (2003). Cher i ganska liten roll, hon stöter på och blir vän med de siamesiska bröderna Bob och Walt i denna typiska skruvade Farelly-film. Lustigt nog är jag inte förtjust i Den där Mary, Dum & dummare eller Mina jag & Irene, men Fäst vid dig lyckades charma mig på något sätt.

- Kärleksfeber (1990). En film jag skulle vilja se om eftersom jag var lite för liten för att förstå de sexuella tonerna när jag såg den sist. Cher är här morsa till två flickor varav den äldsta gör tonårsrevolt genom att hänge sig åt religion och kämpa med självpåtaget celibat.

- Mask (1985). Snyftis om Cher och hennes son, som har en sjukdom som gör att han ser väldigt annorlunda ut vilket ofta väcker negativa reaktioner hos omgivningen. Baserad på true story. Såg den för hundra år sedan och minns inte riktigt vad jag hade för åsikt.

- Silkwood (1983). Också based on a true. Meryl Streep spelar Karen Silkwood som jobbar på ett kärnkraftverk där profit går före säkerhet. Hon börjar forska i saken vilket inte är populärt. Cher gör rollen som Karens lesbiska rumskamrat. Måste ses! Dels för Chers goa flatroll men också för det gripande och otäcka dramat samt själva vardagskänslan som är väldigt fint förmedlad.

Det som är spännande med Chers filmkarriär är att hon ofta har medverkat i filmer som har ett visst djup och ofta handlar om kvinnor snarare än om män. Det gillar jag.

Några Cher-filmer jag skulle vilja se:

- Tea with Mussolini (1999). Ett drama som utspelar sig i Florens 1934. En grupp kultiverade kvinnor möts en efterrmiddag för att dricka te och vi får ta del av deras öden. Kvinnors öden, dricka te, italiensk historia - låter ju typiskt spännande!

- Mitt liv, mitt val (1996). Tre kvinnor ställs inför samma svåra beslut - skall de föda sina oplanerade barn? Episodfilm. Regisserad av Cher (och Nancy Savoca)! Ännu mera kvinnodrama, mums.

- Faithful (1996). Maggie och hennes man har varit gifta i 20 år. Nu har han tröttnat på henne och lejer en mördare att röja henne ur vägen. Det går dock inte som han tänkt. Låter kanske inte som nån höjdarrulle, men - Cher!

- Misstänkt (1987). Advokaten Kathleen ser fram mot sin första semester på över ett år. Men när domare Helms ger henne uppdraget att försvara en döv, hemlös man åtalad för mord, blir resan inställd. Vad är det med åttiotalet och advokatfilmer? En genre som inte får mig att hoppa högt av glädje, men den rymmer förstås både skräp och godbitar. Storyn låter ändå relativt spännande.

- Häxorna i Eastwick (1987). Tre väninnor beslutar sig att ta kontakt med en nyinflyttad man som har en charmig och mycket speciell stil, vilken verkar locka alla kvinnor han träffar. Snart har han förfört alla tre, och en mycket underlig historia kan ta sin början där magi och trollkonster är en stor del av vardagen. Ett måste på min lista - filmen bygger på en bok av John Updike och hela häxtemat går igen i den svenska romanen Aprilhäxan som vi fick analysera i den litteraturvetenskapskurs jag läste förra året. Lite rörigt, men poängen är att jag är väldigt nyfiken på den här filmen.

- Mångalen (1987). Loretta är änkan som fortfarande bor hemma hos sina hetlevrade italienska föräldrar i Brooklyn. Sedan hennes man blev överkörd av en buss tror Loretta att hon är otursförföljd och därför lika gärna kan gifta sig med den triste Johnny. Låter skruvat och lite omodernt. Jag är inte övertygad men jag är väldigt nyfiken.

- Come back to the five and dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean (1982). James Deans lärjungar stämmer träff på årsdagen för hans död och talar ut om sina liv, förfluten tid och nutid, avslöjandes sanningar och hemligheter. Alltså titeln, puh. Men det här är alltså en film som på något sätt kretsar kring James Dean och på grund av det behöver jag förstås se den, även om Cher inte hade haft en av rollerna.

- Chasity (1969). Den unga Chastity liftar genom USA, på jakt efter lyckan och kärleken. Kan ju vara hur bra eller hur dålig som helst, ingen vet. Lär bli mycket Cher i alla fall. Och roadtrip är ju aldrig fel.

Cheers to Cher!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar