23.9.13

En stund med Erik Satie

Det här är så vackert just nu.
Då jag ibland spelade piano (ännu en sak jag har slutat med på äldre dagar) tyckte jag om att prova det här stycket. Inte lika bra som Satie kanske, men ändå, det är en relativt enkel, och mycket trevlig, bit att spela.
Om översättningsprogrammet jag använder stämmer så heter stycket "Jag vill ha dig" på franska. Jag föreställer mig en dans. Det är en dansant melodi, ibland fartfylld och ibland mer eftertänksam.
Jag tycker om Erik Satie. Klassiska kompositörer finns det gott om men Satie är den enda jag har ägt en skiva av. Så han känns speciell för mig.
Erik Satie levde i sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. Hans mest kända pianostycke känns igen under namnet "Gymnopédies" och har en betydligt mer melankolisk klang än "Je te veux".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar